Luis Molina-Pantin Venezuelan, b. 1969

Born in Geneva in 1969.

Lives and works in Caracas.

 

EDUCATION

Bachelor in Fine Arts (BFA), Concordia University, Montréal.
Master in Fine Arts (MFA New Genres), San Francisco Art Institute, San Francisco

 

SOLO EXHIBITIONS

2022 Eight Street Photographs by Luis Molina- Pantin, Wizard Gallery, Milan, Italy

2021 -Everything Must Go!, Henrique Faria, New York
2020 -Luis Molina-Pantin, Henrique Faria, NY, Solo show, Zona Maco Photo, Mexico City
2019 -El Apartamento de Osmel Sousa, FOLA Fototeca Latinoamericana, Buenos Aires 2018 -Jardín vertical y otros infltrados, Colección Mercantil, Espacio Mercantil, Caracas
-Inmobilia, Henrique Faria/Miami Biennale, Miami
2016 -Works on paper, Henrique Faria, New York
2015 -Window Project, Spazio 22/Federico Luger, Milano
2013 -Modus Operandi, Henrique Faria, New York
2012 -Valores Humanos, Faria-Fabregas Galeria, Caracas
-Luis Molina-Pantin, Lisa Sette Gallery, Scottsdale, Arizona
2011 -Estudio informal de la arquitectura híbrida Vol. 1 -La narco-arquitectura y sus contribuciones a la comunidad, Cali-Bogotá, Colombia, Valenzuela Klenner Galería, Bogotá.
2009 -Nuevas Adquisiciones, Periférico Caracas | Arte Contemporáneo, Caracas
2008 -Estudio informal de la arquitectura híbrida Vol. 1 -La narco-arquitectura y sus contribuciones a la comunidad, Cali-Bogotá, Colombia, Federico Luger, Milano and Galería Marta Cervera, Madrid-Luis Molina-Pantin, Fondazione Villa Bardini, Florence-Royal Caribbean Cruise Line, Paolo Maria Deanesi Gallery, Rovereto, Italy.
2007 -Estudio informal de la arquitectura híbrida vol. 1 -La narco-arquitectura y sus contribuciones a la comunidad, Cali-Bogotá, Colombia, Sala Mendoza, Caracas-St. Moritz, Galería Fernando Zubillaga, Caracas-El Apartamento de Osmel Sousa, Galleria Glance, Turin
 2006 -Gallerie di Chelsea, Federico Luger Gallery, Milano
 2004 -Inmobilia, Cu4rto Nivel Arte Contemporáneo, Bogotá
 2002 -Best-Sellers, Sala Mendoza, Caracas
 2001 -New Landscapes, One Front Gallery, New York
 2000 -Confort 1996-2000, Museo Alejandro Otero, Caracas
 1997 -Inmobilia, Sala Mendoza, Caracas
 1995 -ANA Hotel series, Le Mois de la Photo a Montréal, Quartier Ephémère, Montréal

 

GROUP EXHIBITIONS

2023
Chosen Memories: Contemporary Latin American Art from the Patricia Phelps de Cisneros Gift and BeyondMuseum of Modern Art (MoMA), New York City, United States
2022
Narcohumanisme. Farmàcies i estupefaents a les pràctiques artístiques actualsBòlit - Centre d'Art Contemporani, Girona, Spain

2021 -Alphabet City, Henrique Faria, New York-Serendipia, Espacio Monitor, Caracas
2020 -Referencias Cruzadas, Arte Contemporáneo de Venezuela, Colección Mercantil, MAC -Museo de Arte Contemporáneo, Panamá.
2019 -Portadores de Sentido, Arte contemporáneo en la Colección Patricia Phelps de Cisneros, Museo Amparo, Puebla, Mexico-Urban Impulses: Latin American Photography from 1959 to 2016, The Photographer’s Gallery, London-Bienal Sur 2019, Museo Norte de Santander y Ciudad de Cúcuta, Cúcuta, Colombia-Hacia una historia de la mirada, El retrato en la Colección Archivo Fotografía Urbana, Sala Mendoza, Caracas-Tierra de gracia, Naturaleza-Paisaje-Territorio, Beatriz Gil Galería, Caracas
2018 -Kassel Photobook Award 2018, Kassel-10 Photobookfestival, Documenta-Halle, Kassel-Kassel Photobook Award 2018, Hamburg Triennial of Photography, Hamburg-De/Construcción -Arte Contemporáneo Venezolano, Feria ARCO, Madrid-Poli (crí) tica, Festival Internacional de Arte Monumental Callao, Lima-La Importancia de Crecer, Aramauca | Plataforma para el Arte Contemporáneo, San Cristobal de las Casas, Mexico-For Freedoms, Henrique Faria, New York
2017 -OH Latina!, Arles 2017, Les Rencontres de la Photographie, Arles and J1, Marseille-Preis der Nationalgalerie 2017,  video screening in collaboration with Sol Calero’s Amazonas Shopping Centre, Hamburger Bahnhof, Berlin-¡CLAP!– 10×10 Contemporary Latin American Photobooks reading room, Hirsch Library, The Museum of Fine Arts, Houston and FoLa / Fototeca Latinoamericana, Buenos Aires-Tell me why, tell me why, tell me why (Why can’t we live together) Lisa Sette Gallery, Phoenix-Anti-Readymade, Espacio Monitor, Caracas-Real Estate: Dwelling in Contemporary Art, Berman Museum, Ursinus College, Collegeville, Pennsylvania-Nociones del espacio, Colección Mercantil, Espacio Mercantil, Caracas-Illuminations III: Activism, Henrique Faria/ Miami Biennale, Miami
2016 -¡CLAP!– 10×10 Contemporary Latin American Photobooks reading room, Carnegie Museum of Art, Pittsburg and Aperture, New York
2015 -After Landscape, Ciudades copiadas, Centre d’ Art Contemporani de Barcelona Fabra i Coats, Barcelona-Interpretaciones de la mirada. El paisaje en la colección, Galería de Arte Nacional, Caracas-Realidades instantaneas, Sala TAC, Caracas-Trópicos, Oficina #1, Caracas
2014 -Contra/señas de los 90. Atajos para la reinvinción de una década pérdida, Sala Mendoza, Caracas-Panorámica, Arte Emergente en Venezuela 2000-2012, Sala TAC, Caracas
2013 -A Different Kind of Order: The ICP Triennial, International Center of Photography, New York-A Passage of a Few, Simon Preston Gallery, New York-Del Buen Salvaje al Conceptual Revolucionario, Travesía Cuatro, Madrid-Urbes Mutantes, Fotografia Latinoamericana 1941-2012, Colección Leticia y Stanislas Poniatowski, Museo de Arte del Banco de la República, Bogota-Ex-Culturas. Practicas Tridimencionales, Periférico Caracas | Arte Contemporáneo, Caracas
2012 -Tres Perspectivas: Contemporary Art from Latin America, Americas Society/Carnegie Hall, New York-The Politics Of Place: Latin American Photography, Past and Present, Phoenix Art Museum, Phoenix-War Texts, Modified Arts, Phoenix-ONE | CIFO Project, CIFO / Sothebys, Miami-El Baño, Fotografía contemporánea entre lo publico y lo privado, Museo Archivo de Fotografía (MAF), Mexico City; Galería Ramon Alva de la Canal, Xalapa y Centro Cultural Casa Vallarta, Guadalajara-Histórica. Memoria y territorio, Colección Mercantil, Espacio Mercantil, Caracas-País en Vilo, Faria-Fabregas Galería, Caracas-Contaminados, Sala Mendoza, Caracas
2011 -6ta. VentoSul, Bienal de Curitiba, Brazil-Volume Collection, Museum of Modern and Contemporary Art, Rijeka, Croatia-Un País Cualquiera. Primera Lección de Historia in collaboration with Juan Jose Olavarria, Taller Curatorial Experimental, Periférico Caracas | Arte Contemporáneo, Caracas-De los Usos Artísticos de la Fotografía, Galería de Arte Nacional, Caracas-Geometrías Alteradas, Faria-Fabregas Galería, Caracas-Menos Tiempo que Lugar, Centro Cultural BOD-CorpBanca, Caracas-El Baño, Fotografía contemporánea entre lo publico y lo privado, Fototeca Nacional del INAH, Pachuca, Mexico-A las Ciudades se las Conoce, Como a las Personas, en el Andar, Centro Andaluz de Arte Contemporáneo, Seville, Spain
2010 -Changing the focus, The art of Latin American photography (1990-2005), MOLAA, Los Angeles-Historias de mapas, piratas e tesouros, Itau Cultural, Sao Paulo-Artist-in-Residence, RIAA 5edición, Fundación Cisneros/Centro de Investigaciones Artísticas (CIA), Buenos Aires-Arte D, Periférico Caracas | Arte Contemporáneo, Caracas-Histórica, memoria y territorio, Colección Mercantil, Museo de Arte Contemporáneo del Zulia, Maracaibo-Top secret group show, Federico Luger, Milano-Negativa moderna, Henrique Faria Fine Art, New York-Venezuela, el secreto mejor guardado del Caribe, Faria-Fabregas Galería, Caracas-Volume Collection, Fondazione Bevilacqua La Masa, Venice-Who wants to use my windows?, Paolo Maria Deanesi Gallery, Rovereto, Italy-Didáctica, Periférico Caracas | Arte Contemporáneo, Caracas-Not Made in China, Galería La Cuadra, Caracas
2009 -Islands+Ghettos, NGBK and Kunstraum Kreuzberg/Bethanien, Berlin-The Non-Age, Kunsthalle Winterthur, Winterthur, Switzerland-X Bienal Internacional de Cuenca (Honorary mention), Ecuador-Las Americas Latinas, Spazio Oberdan, Milano-Mother, the future was a drawing, Federico Luger, Milano-Homecoming, AMT | Alberto Matteo Tori, Milano-Visiones urbanas, Museo Alejandro Otero, Caracas-Arte Venezolano de todos los tiempos, Galería de Arte Nacional, Caracas-Blanco/negro, Faria+Fabregas Galería, Caracas
2008 -The 7th Gwangju Biennale, Gwangju, South Korea-Islands+Ghettos, Heidelberg Kunstverein, Heidelberg, Germany-Mapas Abiertos, Fotografía Latinoamericana 1991-2002, Palais de Beaux Arts, Brussels-Urgente! 41 Salón Nacional de Artistas, Museo de Arte Moderno La Tertulia, Cali, Colombia-Geografías (In)visibles, Colección Cisneros, Centro Cultural Eduardo León Jiménes, Santiago de los Caballeros, República Dominicana-Plants of the mind, Federico Luger, Milano-LatinoLatino, Palazzo de la Vicaria, Trapani, Italy-Words, Paolo Maria Deanesi Gallery, Rovereto, Italy
2007 -Constructing a poetic universe: The Diane and Bruce Halle Collection, The Museum of Fine Arts, Houston-Fotográfica Bogotá 2007, II Encuentro Internacional de Fotografía, Bogotá-Positions in Context: 2007 CIFO Grants program exhibition, CIFO, Miami-Jump Cuts: Arte Venezolano Contemporáneo, Colección Mercantil, CIFO, Miami-Photoquai, Musée de Quai Branly, Paris
2006 -Cruces de miradas: Visiones de America latina, Colección Cisneros, Palacio Museo de Bellas Artes, Mexico City-Documentaria, 30 años en el arte venezolano, Galería de Arte Nacional, Caracas
2005 -Jump Cuts: Arte Venezolano Contemporáneo, Colección Mercantil, Americas Society, New York-Torres de Caracas, Modernidad Silenciada, Sala Mendoza, Caracas-Diálogos: Arte Contemporáneo Latinoamericano desde la colección Cisneros, Museo de Arte Moderno de Bogotá; Museo de Arte de Lima and Museo de Bellas Artes, Santiago de Chile-Nouvo Segnale, Federico Luger Gallery, Milano-Mapas Abiertos, Fotografía Latinoamericana 1991-2002, Centro de Fotografía, Isla de Tenerife-Artist-in-Residence, Lugar a Dudas, Cali-Dictonomie, Paolo Maria Deanesi Gallery, Rovereto, Italy
2004 -ARCO 04, Futuribles, Sala Mendoza, Madrid-Selections from the Diane and Bruce Halle Collection, Tucson Museum of Art, Arizona and DePauw University, Indiana-Urbanismo Sintético, Museo de Arte Moderno de Bogotá
2003 -IV Bienal de MERCOSUR, Porto Alegre, Brazil-Mapas Abiertos, Fotografía Latinoamericana 1991-2002, Palau de la Virreina, Barcelona; Fundación Telefónica, Madrid; Amos Anderson, Helsinski;Fundación Telefónica, Santiago de Chile and Centro de la Imagen, Mexico City-Contra/sentido, Sala Mendoza, Caracas-Still Life/Naturaleza muerta, Museo de Bellas Artes-British Council, Caracas
2002 -XXV Bienal Internacional de Sao Paulo, Sao Paulo-Europa-America, Selección de la XXV Bienal Internacional de Sao Paolo, Museo de Arte Contemporáneo de Santiago-Nuevas adquisiciones, 1999-2002, Galería de Arte Nacional, Caracas-Etnografía: Modo de empleo, Museo de Bellas Artes, Caracas-XXVII Salón Nacional Aragua (Grand prize), Museo de Arte Contemporáneo de Maracay, Venezuela
2001 -Buried Mirrors, Center for Curatorial Studies at Bard College, New York-Utópolis (2nd. prize), Galería de Arte Nacional, Caracas-Fotografia contemporánea Venezolana, People&Arts/Discovery Networks-Museo de Arte Contemporáneo de Caracas, Caracas
2000 -VII Bienal Internacional de La Habana, Havana, Cuba-90-60-90, Museo Jacobo Borges-Asociación Cultural Humbolt-Instituto Goethe, Caracas-58 Salón Nacional Arturo Michelena (Antonio E. Monsanto Prize), Ateneo de Valencia, Venezuela-Litoral: El lado inverso, Museo Alejandro Otero, Caracas
1999 -VI Bienal de artes visuales Christian Dior, Centro Cultural Corp Group, Caracas-Fin de Mundo, Museo de Bellas Ates, Caracas
1998 -Rare (Ad)diction, Gallery 44, Centre for Contemporary Photography, Toronto-Contemporánea, Adquisiciones 1994-1998, Museo Alejandro Otero, Caracas-La Resurrección del cadáver exquisito, Sala Mendoza, Caracas
1997 -La Invención de la continuidad, Galería de Arte Nacional, Caracas-Cinco creadores, cinco miradas, Espacios Union, Caracas-The Sick soul III, CCSIS and Clegg & Guttmann, Centro Cultural Mamacita Fashion, Mexico City
1996 -VIII Edición Premio Eugenio Mendoza, Sala Mendoza, Caracas-XV Premio CONAC Luis Felipe Toro (1st. prize), Museo de Bellas Artes, Caracas-Spring Show, Walter-Mc-Bean Gallery, San Francisco Art Institute, San Francisco-The Sick soul II, Clegg & Guttmann and CCSIS, Galerie Christian Nagel, Cologne, Germany
1995 -Bay Area Student Project, SF Camerawork, San Francisco-II Salón Pirelli de Jóvenes Artistas, Museo de Arte Contemporáneo de Caracas Sofía Imber-Artist-in-Residence, Usines Ephemeres, Paris
1994 -Memes (s) & autres, Centre International d Art Contemporain, Montreal
1993 -Nos-sens, Le mois de la photo a Montréal, VAV Gallery, Concordia University, Montréal-Salón Pirelli de Jóvenes Artistas, Museo de Arte Contemporáneo de Caracas Sofía Imber.

 

COLLECTIONS

The Museum of Modern Art, New York
Blanton Museum of Art at University of Texas, Austin
Museum of Fine Arts, Houston
Patricia Phelps de Cisneros Collection, New York / Caracas
Fundación Banco Mercantil, Caracas
Diane and Bruce Halle Collection, Arizona
Phoenix Art Museum, Phoenix, Arizona
Arizona State University Art Museum, Tempe, Arizona
Centro Andaluz de Arte Contemporáneo, Seville
The Museum of Latin American Art, (MOLAA) Los Angeles
Tito Mugrabi Collection, New York
Leticia and Stanisnas Poniatowsky Collection, Bogota
Colección Anna Gamazo de Abelló, Madrid
Colección Valentina e Ignacio Oberto, Caracas
Galería de Arte Nacional, Caracas
Museo de Bellas Artes, Caracas
Museo de Arte Contemporáneo de Caracas Sofia Imber
Museo Alejandro Otero, Caracas
Museo de Arte Moderno de Merida Juan Astorga, Merida, Venezuela
Museo de Arte Contemporáneo de Maracay, Venezuela
Ateneo de Valencia, Venezuela

 

BIBLIOGRAPHY

Berti, Sagrario – Luis Molina-Pantin, Sala Mendoza / Arte al día / #122 / Reviews / Miami-Buenos Aires / February-march 2008
-Blackmore, Lisa – Nuevas adquisiciones? Viejas quimeras / prodavinci.com / Pasó por allá / Caracas / July 2009
-Canali, Chiara – Luis Molina-Pantin, Federico Luger, Milano / Flash Art Italia / #258 / News / Milano / June-july 2006
-Casanova, Sonia – Luis Molina-Pantin -La estética del lujo, las escenografías de poder / Art Nexus / # 71 / Bogotá-Miami / December 2008-february 2009
-Casati, Marta – Luis Molina-Pantin, Federico Luger, Milano / Flash Art Italia / #270 / News / Milano / June-july 2008
-Cotter, Holland – Luis Molina-Pantin: Modus Operandi / The New York Times / Art review / New York / June 26, 2013
-Cotter, Holland – In an Ironic Lens, A Latin Myth Evaporates / The New York Times / Art review / New York / June 19, 2014
-Couelle, Jennifer – Luis Molina-Pantin, Quartier Ephémere / CV Photo / Montreal / Winter 1995-1996
-Desai, Prajna – Changing the Focus: Latin American Photography / Reviews / Aperture / #200 / New York / Fall 2010
-Erdmann Ziegler, Ulf – Report from Caracas: In the theater of the dolls / Art in America / New York / April 2001
-Fuenmayor, Jesús – Inmobilia: Ver con Buenos ojos / catalog for the exhibition Inmobilia / Sala Mendoza: Caracas 1997
-Fusco, Coco – Modernity Deferred: The Work of Luis Molina-Pantin, from The bodies that were not ours / London – New York: Routledge Press, 2001
-González, Julieta – Luis Molina-Pantin: The participant observer / Arte al día / #118 / Miami-Buenos Aires / March 2007
-González, Lorena – Luis Molina-Pantin, Galería Fernando Zubillaga / Arte al día / #120 / Reviews / Miami-Buenos Aires / August-september 2007
-Grande, John K. – Luis Molina-Pantin, Quartier Ephémere / Art Papers / Atlanta / November-december 1995
-Hernández, Carmen – Lo público y lo privado en la obra de Luis Molina-Pantin / La roca de crear / #2 / Caracas / September-December 2008
-Iovino, María, – Estudio informal de la arquitectura híbrida Vol.1, -La narco-arquitectura y sus contribuciones a la comunidad / Roulotte:06 / Barcelona / December 2008
-Jiménez, Carlos – El arte corrige al periodismo / El Pais.com / Babelia / Madrid / 3 january 2009
-Miranda, Carolina A. – Impressive Exhibition Tells The story of Latin America in Pictures / Los Angeles Times / June 21, 2014
-Noé, Paola – Luis Molina-Pantin, Federico Luger Gallery, Milano / artforum.com / Critic s picks / New York / May 2008
-Navarrete, José Antonio- 10 trabajos de la fotografía venezolana contemporánea / Estilo / #34 / Caracas / December 1998
-López, Jaime – La “narco-cultura” una tendencia latinoamericana / elmundo.es / Madrid / February 20th. 2010
-Pérez Oramas, Luis – Luis Molina-Pantin, Sala Mendoza / Art Nexus / #29 / Crónica / Bogotá-Miami / April-june 1998
-Pérez Oramas, Luis – La farmacia del paisaje / ExtraCámara / #20 / Caracas / December 2002
-Rangel, Gabriela – Buried mirrors / Catalog for the thesis exhibition Buried mirrors / Center for Curatorial Studies at Bard College: New York 2001
-Sainz Borgo, Karina – St. Moritz, El no lugar de Luis Molina-Pantin / Catalog for the exhibition St. Moritz / Galería Fernando Zubillaga / Caracas / May 2007
-Sánchez, Aixa – El drama del vacío / Estilo / # 31 / Caracas / January 1998
-Sloterdijk, Peter – Esferas III / Madrid: Ediciones Siruela, 2006
-Stillman, Nick – Narco-architecture and its contributions to the community / Bomb / bombsite.com / #110 / New York / Winter 2010
-Suazo, Felix – A diestra y siniestra. Comentarios sobre arte y política / Caracas: Fundación de Arte Emergente, 2005